Flickus flackus flum

Jacobs tankar om och med kvalitet

Vägen framåt

written by jacob, on Sep 16, 2014 10:04:54 PM.

Jag gjorde ett litet experiment i lördags. Jag skrev och drog ut 300 flygblad på min printer. De var svart-vita och tog upp 2 saker:

  • Att PP ville ge studenter möjlighet att köpa Västtrafiks Fritidskort på samma villkor som gymnasiestuderande.
  • Att vi ställde upp med unga människor i topp på våra valsedlar till kommun och landsting.
Sedan tog jag mig till Chalmers Studenthem och delade ut flygbladen i folks brevlådor. De räckte till lite mindre än halva studenthemmet. Folk bor tätt och det tog mig knappt 30 minuter från det jag började tills jag var klar. Mycket snabbare än vad jag hade räknat med.

Enligt det preliminära valresultatet fick vi 2,51% av kommunrösterna i distriktet där Chalmers Studenthem ligger. I Göteborgs andra riktigt stora studentdistrikt, Olofshöjd fick vi 1,1% av rösterna. Hade jag lagt flygblad i alla brevlådor borde vi ha nått över 5%.

Jag tror det finns flera lärdomar här. Den första är att det lönar sig att dela ut flygblad i brevlådor. Ofta mycket bättre än att stå på stan och försöka få folk att ta emot dem. Den andra är vikten av ett attraktivt och målinriktat budskap. Nu har jag tyvärr ingen kontrollgrupp som fick Piratpartiets generella flygblad i brevlådan, men jag är övertygad om att det inte hade givit alls samma starka gensvar. Den tredje lärdomen är att budskapet betyder mycket mer än förpackningen. Svart-vitt utan bilder duger när du har något bra att säga.

Det finns i princip två sätt att nå väljarna. Det ena är att arbeta genom media och det är det jag har lagt mest av min tid på under den gångna valkampanjen. Jag har lyckats få in 2 debattartiklar i tidningar och det har säkert givit ett antal röster. Hur många är väldigt svårt att avgöra. Det andra sättet är genom fotarbete i form av valstuga, affischering och flygbladsutdelning - dels på gator och torg, dels i brevlådor. Den stora fördelen med brevlådeutdelning är att man kan målgruppsanpassa budskapet och att man kan mäta resultatet.

För att lyckas med fotarbete krävs planering, pengar och personer. Planering i form av vilka budskap som ska skickas ut till vem och uppdelning av distrikt i distributionsorganisationen. Pengar går åt till att trycka flygbladen, men svart-vita upplagor kan göras mycket billigare än färg. Personer som gör jobbet kräver att man har många lokala aktivister, något som vi inte har just nu.

Ett valdistrikt omfattar normalt lite mer än 1000 personer. På ett studenthem täcks det ledigt av en person, medan det i ett villadistrikt kan krävas 3-4 personer för att man ska orka med.

För tillfället har vi ungefär lika många medlemmar som det finns valdistrikt. Till nästa val bör vi ha rekryterat så många människor att vi har en aktiv medlem som kan dela ut flygblad i varje valdistrikt i hela landet. Administration av detta bör skötas av lokala föreningar, med tekniskt stöd från partiet centralt.

Ska vi lyckas att skapa en organisation där medlemmarna gör fotarbete måste partiet centralt verkligen satsa på att bygga en organisation som gynnar den utvecklingen. Det innebär aktivt stöd och en aktiv dialog med lokalföreningarna.

Comments

  • Jag tror till och med att svartvitt kan ge en känsla av att vi är ett parti med gott om gräsrotsaktivister som verkligen brinner för våra idéer, och inte har ett massivt PR-maskineri bakom som sprider glättiga budskap. Jag släppte in en liten tant i min trappupgång som var där för att dela ut reklam för Öppna Göteborg. Dessa var också svartvita A4, tillsammans med ett par valsedlar om jag inte minns fel.

    Underbart initiativ detta.

    Comment by Anders Andersson — Sep 18, 2014 1:04:08 AM | # - re

Leave a Reply