Flickus flackus flum

Jacobs tankar om och med kvalitet

Fildelning för en bättre värld

written by jacob, on Jun 1, 2014 9:02:43 PM.

Nu när EU-valet är över ska jag prata fildelning. Som jag har skrivit tidigare så är jag inte speciellt intresserad av frågan i sig. Vi har vunnit slaget om fildelningen, även om det inte är alla som har insett det än.

Vi har vunnit, därför att folk fortsätter fildela oavsett vilka åtgärder som makten sätter in. Det är en mänsklig drivkraft att dela med sig av det man har, och det finns inga lagar och regler som kan överträffa den kraften.

Vad ni kanske inte vet är att de som byggde Bittorrent-protokollet räknade med den effekten, men att den inte var huvudsyftet, utan ett medel att nå ett helt annat mål.

I slutet av 1900-talet så ägde skivindustrin artisterna. ett fåtal blev superrika, medan de flesta som skrev kontrakt med ett skivbolag förblev fattiga - ofta med skulder till skivbolaget. Att inte ha ett kontrakt med ett skivbolag innebar att man inte hade någon chans att nå utanför sin egen hemstad. Skivbolagen ägde nämligen distributionskedjan för musik. Det handlade inte bara om leveransen till skivaffären, utan också om avtalen om att bli spelad på radiostationer och andra marknadsföringsvägar. Som artist fick man vackert anpassa sig efter det som skivbolaget krävde. Egen kreativ frihet kunde man möjligen ha om man var toppartist med feta intäkter. Det finns många historier om framgångsrika band som ville gå sin egen artistiska väg, men som antingen tvingades in i fållan, eller också dumpades av sitt bolag.

En del artister lever än idag i ett sådant förhållande till ett produktionsbolag. Det har sagts mig att rap-scenen i hög grad har kvar problemen. Skivbolagen betalar ut förskott i en utsträckning som aldrig går att återbetala. Artisten blir därmed livegen.

Det som fildelningen har möjliggjort är att artisterna kan strunta i distributionskanalen. De kan få ut sin musik till musikälskare över hela världen kostnadsfritt. Är de bra så kommer folk att vilja gå på deras konserter och att köpa deras musik för att stödja dem. De kan sätta upp crowdfunding-projekt för att ha råd med att producera ny musik. Det är många artister som lever så idag. Faktum är att sedan fildelningen tog fart kan ungefär dubbelt så många musikartister i Sverige leva på sin konst, jämfört med hur det var tidigare. De behöver dessutom inte kompromissa med sin konst och ta order från skivbolagen. Vad de producerar är enbart en angelägenhet mellan dem och deras fans.

Bittorrent-projektet handlade i första hand om konstnärlig frihet. Vi har bara sett början på den utvecklingen.

Comments

  • Var finns källa på att dubbelt så många numera kan leva på sin musik än tidigare ? Jag har inte hört det tidigare så skulle vara kul att veta var det kommer ifrån ?

    Comment by Anders S Lindbäck — Jun 1, 2014 11:32:51 PM | # - re

  • Sitter folk fortfarande och laddar ner musik? Det har inte jag gjort sen slutet av 90-talet. Nu finns det Spotify eller Youtube och musik kostar inte så mycket idag som det gjorde förut. Skulle också gärna vilja se källa för detta.

    Comment by Kim — Jun 2, 2014 1:43:02 PM | # - re

    • Det är kanske inte lika många som laddar ned musik längre, men poängen i artikeln är möjligheten att ladda ned finns. Det är den som säkerställer artistens frihet.

      Comment by jacob — Jun 2, 2014 8:23:39 PM | # - re

    • Napster kom 1999 så du menar nog 2009.

      Comment by Anders S Lindbäck — Jun 4, 2014 11:39:19 AM | # - re

Leave a Reply