Flickus flackus flum

Jacobs tankar om och med kvalitet

Kort kurs i kommunikation

written by jacob, on May 29, 2014 12:42:00 AM.

Idag ska mitt blogginlägg handla om kommunikation. Det är nämligen så att internkommunikationen i Piratpartiet har gått från att vara halvtaskig 2010 till att vara urusel idag.

  • 2010 hade vi ett antal Skype-kanaler där folk hängde och chattade allt för mycket. Det blev mycket dö-snack och konflikter, men det gick i alla fall att få tag på folk. 2014 är Skype-kanalerna i stort sett döda. Medlemsmötet har fattat beslut som innebär att vi bör lämna Skype, men vi saknar ersättningskanaler.
  • 2010 hade vi ett forum med en massa grupper som var fyllda med troll. Vi hade samtidigt andra grupper där vi utförde riktigt arbete och där vi kunde samla lokala aktivister i undergrupper. När forumet stängdes försvann t.ex. kanalen för att samarbeta med aktivister i Västra Götaland. Den ersattes med ingenting. Regionen är för stor för att vi ska kunna ha offline-möten mer än någon gång om året. Nuvarande forum har inte den indelning eller uppslutning som fanns i det gamla. Det har inte heller (vad jag har sett) funktioner för att genomföra omröstningar.
  • Landstings- och lokalföreningar har begåvats med varsin blogg på Piratpartiets hemsida. Bloggen ligger tillgänglig för alla som besöker Piratpartiets webb. Det material som ligger i bloggarna, och som ledningen förväntar sig att man ska lägga där är i huvudsak kallelser till möten och protokoll från möten. Praktiskt för den som är intresserad av partibyråkratin, men i övrigt ett bra sätt att skrämma bort alla intressenter.
  • För EU-kandidaterna fanns det en mailinglista. Den spammades med långa diskussioner när den var ny och sedan dog listan, förutom att Christian postade sina svar till en oändlig mängd enkäter där. Det hade varit rätt bra med lite samordning och information till EU-kandidaterna.
  • För skoldebatter och liknande fanns det en Trello (ett webbaserat planeringsverktyg). Tyvärr blev Trellon en katastrof, dels för att den inte var rätt verktyg och dels för att den missköttes. En Trello kan inte användas för samordning och diskussion - det måste ske i en annan kanal (och någon annan fungerande kanal fanns inte). Misskötseln bestod i att Trellon var inkomplett. Det pågick en massa verksamhet som inte fanns med, och då blir användningen av verktyget meningslöst. Jag fick själv skapa mig en planeringskalender vid sidan av. Sedan så flyttades inte aktiviteter som var öppna för toppkandidater vidare till andra kandidater och andra aktivister i tid. Till sist så var andra aktivister inte inbjudna till Trellon och kunde inte boka upp sig på sådant som var öppet för alla.
  • Det verkar finnas en föreställning i ledningen om att Twitter och Facebook är användbara kommunikationskanaler. Twitter är en megafon som når en del av de redan frälsta. Twitter saknar bandbredd för att föra intelligenta resonemang. Facebook är en skvallerkanal och den är uppsatt så att det inte går att ha tillförlitlig kommunikation. Man ser helt enkelt inte allt som skrivs, utan bara ett urval som bestäms av Facebook. Att samordna ett parti över en kanal som en tredje part har kontroll över är också vansinnigt. Kanalerna kan användas för att fånga upp enstaka personer som vill aktivera sig, men som kanaler för koordination är de värdelösa.
  • 2010 hade vi en organisation med Distrikts- Valkrets- och Kommunledare. Den lades ned och skulle ersättas med lokalföreningar. Sådana har uppstått i knappt en tiondel av Sveriges kommuner och knappt hälften av våra landsting. Jag tror att det hade varit smart att behålla den gamla organisationen, trots att den bara fläckvis var fungerande, tills man hade lokala föreningar på plats.

För att kommunikation ska fungera måste man använda kanaler som har rätt egenskaper för ändamålet. Vad som är rätt variera från fall till fall, beroende på hur mycket och hur ofta vi behöver kommunicera, hur många vi behöver kommunicera med och hur tätt vi måste samverka. Det finns 4 dimensioner av egenskaper man måste titta på när man väljer kanal.

  1. Medium. De vanligaste medierna är Ljud, Text och Bild. En kanal kan bestå av en kombination av dessa.
  2. Antal motparter. Det kan röra sig om en Monocast som går till en motpart, en Multicast som går till flera motparter eller en Broadcast som går till en oidentifierad skara motparter.
  3. Kommunikationssätt. Här handlar det om i vilken mån motparten kan svara. Simplex innebär att vi sysslar med envägskommunikation. Duplex innebär att båda ändar av en kommunikationskanal kan sända samtidigt. Halv duplex innebär att båda ändar kan sända, men bara en i taget.
  4. Synkronicitet. Kommunikation kan vara synkron eller asynkron. I det första fallet kan mottagaren direkt besvara ett meddelande, medan det i det andra fallet uppstår en fördröjning. Vid kommunikationssätt Simplex saknar synkronicitet betydelse.

Ett telefonsamtal är t.ex. Ljud - Monocast - Duplex - Synkron, medan ett medlemsutskick via epost är Text (eventuellt + bild) - Multicast - Simplex.

När man planerar för vilken kommunikation partiet ska ha såväl internt som externt måste man göra en lista av alla kommunikationsbehov och noga välja kanal för varje behov. Det är ett grannlaga jobb som helt har missats av ledningen.

Comments

  • Finns det inte i ledningen en utpekad kommunikationsansvarig?

    (Nej, jag tycker inte att denne har skött sitt jobb - fast jag är inte aktiv i partiet så då tänker jag mest på extern kommunikation.)

    Comment by Patrik — May 29, 2014 7:55:53 AM | # - re

  • Ang. Skypekanalerna - det finns ett giltigt alternativ i form av XMPP som redan är igång och snurrar; det går även att komma åt dessa via hemsidan, om man nu inte råkar ha en giltig XMPP-login. Det finns dessutom en osynlig brygga till Skype.

    Problemet som jag märker är istället att få faktiskt pratar i dessa kanaler - ibland irrar det in sig en eller annan nyfiken som kommer in, ställer någon eller ett par frågor och sedan hoppar ut en halvtimme senare när denne inte får någon respons.

    Skypekanalerna är f.ö. ett otyg då de kräver inbjudan, vilket skapar en extra barriär. Jag kan förstå om man använder Skype för video eller röstsamtal, men det gör man inte inom partiet idag!

    I övrigt håller jag i stort sett med det du skriver - vår kommunikation suger stenhårt just nu. Jag som halvaktiv Piratpartist (för mycket karriärmässigt just nu för att jag ska ha tiden att engagera mig “på riktigt” politiskt) har i mitt lokala område endast någon gång ibland fått reda på aktiviteter i mitt område. Det är ett problem som måste lösas.

    Om ni vill ha min input (har bakgrund inom nätverksprogrammering och webbapplikationer) som expert så kan jag ta en vecka eller två av semestern i sommar och hjälpa till att hitta kommunikationslösningar som fungerar. Som jag ser det är det främst interna kommunikationsverktyg som behövs?

    Jag känner ett par pirater till som kan hjälpa till på området dessutom. Är detta intressant, att samla ett gäng kommunikationskanaler under samma paraply?

    Comment by Per "wertigon" Ekström — May 29, 2014 10:04:25 AM | # - re

  • Dags att börja pusha för Google+ kanske? Lite beigt, men enkelt har jag hört.

    Comment by Peter — May 29, 2014 4:39:59 PM | # - re

    • Det är inte heller en plattform där partiet har kontroll över data.

      Comment by jacob — May 30, 2014 9:15:30 AM | # - re

  • Håller med. Särskillt delen om att man lade ner organisationen med valkretsar utan att ersätta den med mer än en förhoppning om att lokalföreningar plötsligt skulle dyka upp som svampar ur jorden.

    Comment by Jan-Olof — May 30, 2014 1:10:31 PM | # - re

Leave a Reply