Flickus flackus flum

Jacobs tankar om och med kvalitet

En fråga om moral

written by jacob, on Jan 4, 2011 3:39:00 AM.

Belzebjörn skriver om att han lämnar Piratpartiet på grund av att vår partiledare, Anna Troberg, kommer att vara avlönad av Christian Engström och att Rick Falkvinges existens som turnerande föreläsare kommer att vara finansierad från samma källa. Belzebjörns invändning är att de hamnar i beroendeställning gentemot Christian och att han därför inte kan acceptera Piratpartiet som organisation.

Jag håller med om att det är en mindre lämplig situation, men jag är pragmatiker. Piratpartiet behöver finansiering av en partiledning i Sverige. Medan Guldpirat-pengar skulle kunna användas till detta kan inte Christians finansiering användas till att trycka flygblad, betala resor för icke anställda funktionärer och annat livsnödvändigt. Därför behöver Piratpartiet tjänster i Sverige som avlönas från Bryssel.

Vad jag däremot reagerar mot är påståendet att Christian ska avsätta medel för att finansiera Rick Falkvinges existens som turnerande föreläsare. Jag hoppas snart få höra en dementi av påståendet, för om det är sant så är det så upp åt väggarna fel det kan vara. Christian Engström sitter på sitt mandat från Sveriges medborgare för att föra piratpolitik i EU-parlamentet, inte för att bekosta en avgången partiledares uppehälle. Det luktar brunt av tjänster och gentjänster.

Christian Engström är naturligtvis fri att göra som han vill inom ramen för EU-parlamentets regelsystem, men jag kommer aldrig att acceptera svågerpolitik, så om det finns någon sanning i ryktet så är min röst i nästa val förlorad. Med tanke på hur okänslig jag är i förhållande till de flesta personer jag mött i Piratpartiet lär det inte bli många röster kvar.

Comments

  • Skulle det kännas bättre om han Rick avlönades av Christian för att turnera runt i Europa och höja nivån på den europeiska piratdebatten, så som Christian skriver på sin blogg?

    Comment by Jesper — Jan 4, 2011 12:39:41 PM | # - re

  • Vad är det som är konstigt med att en Europapolitiker avsätter medel för opinionsbildning på Europanivå?

    Comment by Kalle — Jan 4, 2011 1:05:49 PM | # - re

    • Inget, men man ska spendera pengarna på ett vettigt sätt.

      Comment by jacob — Jan 4, 2011 11:07:18 PM | # - re

  • Väl rutet!

    Fast jag håller med Kalle och Jesper här… Christian har fått pengar för att anställa folk som han anser kan hjälpa honom att sköta sitt arbete. Att då ha en person som åker runt i Europa och föreläser om vikten av integritet, hur dålig upphovsrätten idag är och hur patent skadar låter som ett vettigt sätt för honom att spendera pengarna på.

    Kanske finns det bättre sätt att spendera pengarna på, men nu har Christian valt det här och då finns det inte mycket att göra.

    Det man kan göra är att maila Christian och protestera, men även försöka hjälpa till och göra PP oberoende av Christians pengar i framtiden.

    Comment by Anonym fegis — Jan 4, 2011 1:24:39 PM | # - re

  • Jakob,

    Du har helt rätt i att jag sitter på mandat från Sveriges medborgare för att driva piratpolitik i Europa. För att utföra det jobbet får jag medel från EU för att anställa politiska assistenter, för att utföra uppgifter som jag anser hjälper mig i det arbetet.

    När det gäller att få gehör för våra frågor i EU är det i första hand en pedagogisk uppgift, att förklara varför vi har rätt vare sig man ser det ur ett höger- eller vänsterperspektiv.

    Därför tackar jag ja till de allra flesta inbjudningar att tala eller sitta i paneler om de är i Bryssel. Däremot har jag hittills tackat nej till i princip allt som är på andra platser i Europa/världen, eftersom jag inte tycker jag kan prioritera bort att vara på arbetsplatsen för att resa runt och föreläsa. Det är synd, eftersom det som sagt handlar om att sprida ordet mer än någonting annat.

    Med den här bakgrunden ser jag det som det absolut bästa sättet att uppfylla väljarnas förväntningar om Rick kan ta hand om föreläsandet utanför Bryssel. Det handlar om att vinna över våra motståndare med argument och övertalning, så föreläsande är en central del av arbetet med att göra så mycket vi kan av mandatet från väljarna.

    Comment by Christian Engström (PP) — Jan 4, 2011 1:27:33 PM | # - re

  • När jag läser igenom min kommentar ser jag att sista meningen var dåligt formulerad: med “vinna över” menar jag “locka över till vår sida” snarare än “vinna över i betydelsen mosa/döda”.

    Svårt det där att betoningar inte går fram i text alla gånger. ;)

    Comment by Christian Engström (PP) — Jan 4, 2011 1:31:22 PM | # - re

    • Om du själv tror att Rick är den som mest effektivt kan sprida vår politik i Europa så är du förblindad av din vänskap med honom. Rick är en “spent force”. Hans senaste politiska gärning var en förkrossande och förödmjukande valförlust.

      Därför så är din satsning av pengar på honom bland de sämre sätt de kan användas på. Jag tror att du har förmågan att räkna ut att det är så och därför ser jag din budgetering som en ren ryggdunkning av en kompis.

      Comment by jacob — Jan 4, 2011 11:06:25 PM | # - re

  • Jaha om nu flera lämnar så blir ju det lättare för de som är kvar att komma upp på bra positioner inom partiet. Styrelsen eller partiledningen.

    Jag har nyss förlängt medlemsskapet till juli 2012 och tänker vara kvar 2014.

    Comment by Henry Rouhivuori — Jan 4, 2011 1:38:53 PM | # - re

  • Rick säger ju själv på egen hemsida att han är finaniserad av CE för att åka runt och föreläsa. Om jag inte minns fel sa han detta i bambuser-klippet också.

    Comment by Ella Brodin — Jan 4, 2011 6:44:47 PM | # - re

  • Rick säger ju själv på egen hemsida att han är finaniserad av CE för att åka runt och föreläsa. Om jag inte minns fel sa han detta i bambuser-klippet också.

    Comment by Ella Brodin — Jan 4, 2011 6:45:09 PM | # - re

  • @jacob: Själv tror jag inte Rick är “spent force” ännu. Det finns massor med platser och organisationer han inte har synts eller hörts på och de kommer alla att vara intresserade av att lyssna på den första personen i världen som drog igång den partipolitiska ådran av piratism. Sen har du säkert rätt i att det går att hitta bättre representanter, men frågan är om man kan hitta någon som kan göra lika bra jobb för samma mängd pengar. Klart att CE hellre skulle vilja ha Lawrence Lessig och Richard M. Stallman att skicka runt men något säger mig att de varken står till förfogande eller nöjer sig med de pengar Rick får.

    Comment by E-mannen — Jan 5, 2011 12:15:29 AM | # - re

  • Jag skulle vinkla saker lite. Jag uppfattar att en ambulerande debattör är mer i linje med Christians EU-uppdrag, än att avlöna partiledare i Sverige. Med hänsyn till de hittils varande resultaten så drar den finansieringen snarare ner frågan än lyfter den.

    Frågan är vad som hänt om Christian valt att inte fortsätta Ricks anställning i annan form. Hade Rick valt att lämna då, eller prioriterat sin försörjning?

    Intressant är också om även Annas vice kommer att anställas, eller om det får bli nya former där för att kunna fortsätta Ricks verksamhet. Det placerar nämligen Christian i den yttersta beslutspositionen kring partiets högsta ledning.

    Pragmatism har helt klart sin plats - men det blir ytterst svårt att kritisera omvärlden för att vara överdrivet pragmatisk och att inte se principer och mönster, när man själv inte tycks ha samlat på sig bokstäverna för att ens kunna börja skriva orden.

    Det finns få saker så principiellt som demokrati och integritet. Det är hela vägen pragmatism kombinerat med allt för vänskapliga relationer mellan USA-Sverige; beslutsfattare-lobbyorganisationer som fått förtur och som lett till att PP över huvud taget skapades.

    PP har med plågsam precision påvisat hur lätt det är att falla i det diket och se grandet, men inte bjälken. När man väl smutsat ner händerna är det svårt att bli ren - för organisationskultur är ngt av det mer envist hårdnackade som finns. Så det är svårt att argumentera för att olämpligheter är ok i ett uppstartsskede, men att de inte skall vara för handen senare i historien.

    Comment by Sophia — Jan 5, 2011 11:53:28 AM | # - re

  • Tja, inte optimalt med vem som betalar vad, men vad göra för att få maximal effekt och medlen är begränsade?

    Tycker även det är något tragikomiskt att CE fick kritik när han anställde Rick för att vara partiledare i Sverige och nu får kritik för att göra politik åt CE ute i världen.

    Den optimala lösningen heter väl “partistöd” eller liknande summa som donation på partiets allmänna konto. de som förespråkar sådana utopiska teorier för de närmaste åren kan börja försöka hosta upp. Gult slem räknas tyvärr ej ;)

    Damned if you do, damned if you dont!

    Comment by Björn — Jan 5, 2011 9:02:52 PM | # - re

Leave a Reply